torsdag 7 mars 2013

SM I MORMYSKA 2013

Hade bestämt mig för att åka på SM i Mormyska redan i december då det skulle gå av stapeln i Strängnäs. Kände att det inte var allt för långt att åka och att Mälaren är en väldigt fisk rik sjö.

Bara några dagar innan evenemanget så fick jag fram en deltagarlista och såg att en mete kompis skulle vara med. Tog kontakt med honom och det visar sig att han fiskar mycket mormyska. Fick hjälp med lite tips om mormyskor och vilka färger som brukar vara bra till mört då infon tydde på att det var den dominerande fisken på områdena.

Efter några telefon samtal så hade jag beställt både mormyskor och en så kallad ”mäsk klocka” för att kunna få ner bete och mäsk på rätt plats.
 
                                Mäsk klocka


                                Mormyskan som användes på tävlingen                                                

Betena till tävlingen fick jag levererade några dagar innan tävlingen (maggot, pinkis och bloodworms som jag hämtade upp på tävlingen) av Jocke Palmer som driver Palmer Bait i Aneby, tusen tack för dom bra betena. Då det tydde på att det skulle vara mört fiske så hällde jag på anis och koriander pulver på maggoten och pinkis så att dom fick gå i det några dagar för att ge dom extra doft.

Mäsket blandade jag till innan jag åkte och även där hällde jag i anis och koriander pulver för att få en starkare doft.

Satte mig i bilen på fredag och kände att det skulle blir riktigt roligt med att åka och få lära sig lite nytt om mormyska fiske. Detta då man inte fiskat det mycket och framför allt inte hittat rätt vatten där man kan få se effekten av mäskning.

Väll i Strängnäs så hämtar jag mina start kort och påsar. Hade även stämt träff med honom som jag beställt lite mormyskor och mäsk klocka av. Åker sen till hotellet och fixar i ordning mina spön med några av dom nya mormyskorna.

Väl på start platsen på Lördag så hämtar jag mina bloodworms (fjädermygglaver) hos Roger Vestli och köpte ytligare lite andra modeller av mormyskor av honom.

Träffar kompisen som jag fick tipsen av. Han var och träningsfiskade igår på den utmärkta träningsrutan och det nappade riktigt bra. Med det i tanke och att man har mäskat och rutan ligger ca 50m ifrån första tävlingsrutan så beslutar jag mig för att gå till sidan som är närmast det området.

Hade studerat sjökortet och bestämt mig för att börja på ca 3-3,5m djup. Första hållet är på ca 3m och där lägger jag i 3st 1kr stora mäsk bollar och en nypa bloodworms och pinkis. Sen går jag in mot land för att börja med att försöka få lite abborre. Mycket riktigt så finns det abborre närmare land på ca 2m djup. Efter ca 20 min tröttnar jag på abborrarna då dom är i 10g storleken. Går tillbaka till mitt första hål där jag mäskat för att se om det kommit in någon fisk.

Släpper ner mormyskan och vevar in slak linan och lyfter upp och det är fisk på direkt ”jackpott” dom har kommit in. Upp kommer en 150g björkna. Sen nappar det på med en blandning av mört, björkna, brax och abborre. Väger in 3433g och blir riktigt förvånad när det visar sig att det räckte till en 4:e placering.

Efter lite god mat och prat med dom andra deltagarna så är det dags för den andra deltävlingen.

Området vi fiskar andra passet på är en stor vik som är mer jämn djup. Efter studerande och pratande med en som fiskat på området tidigare så bestämmer jag mig till sist att hålla mig till min ursprungliga plan och fiska i närheten till djupare vatten.

                                Vy över tävligsruta nr 2 


                                Vy över tävligsruta nr 2


Borrar första hålet och det är ca 4m djupt och bestämmer mig för att mäska i det hålet. Lägger i samma mängd som i första omgången. Gör sedan mitt andra hål längre ut i viken och på ett djup av ca 3,5m. Mäskar även upp detta hålet denna gången.

Börjar fiska i detta hålet och efter ca 15min gå jag in och prova mitt första hål.

Det tar inte många minuter innan första fisken är landad och det är en liten björkna. Sen ökar napp frekvensen men det är bara björnor som jag får i detta hålet men som tur är är några av dom i 100-150g klasen.

Provar några gånger i det andra hålet men får ingen fart på dom.

När det är en timme kvar så sinar mitt inre hål och något måste göras. Jag flyttar mitt yttre hål och går in närmare land. Gör ett hål och det är ca 3m i det, känner att det är för djupt och går in ytligare och gör ett nytt hål för att där ha ca 2,5m. Lägger i några små bollar mäska och går sen tillbaka till mitt första hål.

Får några stycken till men sen tvär stopp. När det är ca 40min kvar går jag till mitt nya hål.

Släpper ner och får en mört omg, sen tok nappar det i 30min med mört på varje nedsläpp på 30-80g. Gissningsvis får jag ihop 1kg sista 45 min. Väger in 3330g som känns som en hyfsad vikt. Senare på kvällen får jag ett SMS från kompisen om att jag ligger 1:a. Blir direkt väldigt tveksam om han har rätt så jag går ner till datorn i lobbyn och kollar av resultatet och han har rätt. Jag kom 5:a och har sammanlagt 9:e poäng tät jagad av 2st som har 10 poäng.

Går tillbaka till rummet och plockar fram sjökortet och lägger lite tid på och studerar hur djupet är i morgondagens vik. Bestämmer mig för 2 alternativ. Det ena är hörnet på rutan vid starten som är in mot en vik. Andra alternativet är att gå över till andra sidan land och fisk utkanten på rutan mot det djupare vattnet då det fungerade bra första passet.

Väl på Söndag så bestämmer jag mig precis innan utgång att stanna vid starten och hörnet in mot viken. Detta baserat på att dom fick bra med mört på grunt vatten sista passet igår och att det är kraftig vind. Udden som delar fiske områdena skyddar lite mot vinden. Kände att det är en stor fördel då presentationen av mormyskan var viktig igår och att jag inte fick mycket fisk när det blåste som mest.
 
                                            Vy över tävlingsruta nr 3    


                               Vy över tävlingsruta nr 3    


Taktiken för dagen bliv att göra lika som andra passet med att ha ett hål så nära rutans gräns och sedan göra ett hål längre ut på rutan.

Mäskar upp mitt första hål med samma mängd som tidigare och går sedan ut ca 50m och gör mitt andra hål. Mäskar även upp det hålet för att sedan börja mitt fiske i hålet. Efter ca 10-15min och inte ett napp så går jag in till mitt första hål. Då har nästan alla som börjat i närheten get sig där ifrån och jag är nästan själv i hörnet. Kanon då är det ingen som stör.

Det tar en stund innan jag får indikation på att det är fisk i hålet. Det är ett väldigt försiktig napp som jag får vänta in innan jag kan kroka och upp kommer det en liten mört. Känns riktig bra att det var en mört och inte en björkna, detta då björknorna igår var mycket mindre.

Efter en stund så börjar det nappa riktigt bra och då med mer aggressiva större mörtar upp till 100-150g. Efter ett tag så börjar det avta i hålet och jag går ut till mitt andra hål men där får jag bara en mört och beslutar då för att byta hål. Jag göra ett hål ca 8m från mitt första hål. Mäskar upp det hålet och går tillbaka till mitt första hål. Då har dom kommit till baka och jag lägger i lite mer mäsk och beten. Fisken svarar på det men efter några stycken så dör hållet helt tvärt. Jag lägger då i ett 15 tal bloodworms för att sen gå över till mitt andra hål.

Det visar sig nu att fisken även hittat hit. Nappar riktigt bra en stund för att sen dö ut. Lägger i lite mat och går över till mitt första hål igen.

Nu har dom kommit tillbaka och jag ser att dom har ätit av mina bloodworms som jag lagt i, detta då vissa mörtar har bloodworms i munnen. Nu fungerar det inte med att bara ha pinkis på kroken utan jag måste även sätta ditt en bloodworms. När jag gör det kommer nappen mycket snabbare. Fortsätter med att lägga i bloodworms för att hålla igång fisken resten av tävlingen.

Fiskar av det andra hålet en gång till och får några finna mörtar innan slut signalen.

Känner att jag har fiskat riktigt bra och har betydligt mycket mer fisk än gårdagen.
Väger in 6642g och är riktigt nöjd med dagens prestation.

Får info om att det är några som har vägt in högre vikter än mig och att en av dom låg på 10:e plats igår. Med den infon så vet jag att 1:a platsen är borta och då är frågan räcker det till en pall plats?
Går runt och pratar med lite folk och efter ett tag står det klart att jag kommer på 2:a plats.

Känns riktigt roligt att komma på pall plats på sitt första mästerskap och att kunna konkurrera med dom som fiskat mormyska i många år.

Kan bara starkt rekommendera andra att prova mormyska fisket.




Kent Adell, Silver medaljör SM i Mormyska 2013












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar