fredag 16 maj 2014

Sommengös

Hej!
Torsdag kväll var undertecknad ute på Sommen för att trimma in nytillverkade vobbler. Vattentemperaturen var 12 grader och vinden svag. Jag började med att sätt två spön efter båten med två nygjorda vobbler med tät gång. Redan efter isläpp tog en fisk vilket var en gädda på en av dessa beten.
Paravanspön tacklades med vobbler med min favoritfärg (Grön med silver) för gös. Efter en kvart hamnade jag i ett område med huggvillig fisk. Ett antal gäddor och två gösar ( 5,6 kg 5,4 kg) bägge tagna på släpspö efter båten hoppade på. Att Gösen tog trollade vobbler trots den låga temperaturen(12 grader) förvånad mig.
Fisket dog ut vid 19.00 tiden. Jag tog några svängar på ofiskat vatten. När solen började blekna i horisonten tog en fisk på ett paravanspö. Den första rusningen avslöjade direkt vad det var frågan om. Jag hala in några spön för att få en ren båtsida. Efter 10 minuter kunde jag håva en vacker öring.
Sommen kan verkligen bjuda på överraskningar.
Vi ses på Gäddtävlinge. (hoppas mätbrädorna räcker. Jag har nu 29 st och därutöver har jag inköpt 10 st tumstockar som kan användas i nödfall)

Mvh Henry

Kvällsol på Sommen

Sommengösar samt öring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar