lördag 23 juli 2016

Värmebölja

Hej!
Så kom då äntligen värmen. Sommens vatten blev badbart på några dagar och därmed ökade aktiviteten på sjön. Men förhoppningen om att fisket skulle bli bättre med värme har inte stämt för undertecknad. Jag har mest båtpimplat abborre de senaste veckorna och med värmen skulle det visa sig att abborrarna lämnade sitt bottenbundna liv och blev mer pelagiske och därmed svårare att få.
Bästa fisket för mig var nog den första kvällen med värme då det fortfarande fanns fisk på grynnorna på nivån 8-12 m. Ett 25 tal matabborrar plus små blev det på 3 timmar fiske.

Ett par vändor efter gös har det blivit de senaste kvällarna. Men fisket från i juni upprepades inte. 1 gös på 5,2 kg på två kvällsrundor blev resultatet. Konstigt nog var det mer lättfiskat i slutet på juni trots sämre väderförhållande. Kanhända att det ökande antal båtar på sjön vid vackert väder har en påverkan på gösen i Sommen. Tendensen att bra väder leder till bättre gösfiske har ej visat sig i år för mig.
Bästa fisket hade jag en mulen kväll i juni med duggregn som gav 5 gösar i spannet 3.5 kg-6,4 kg.
När man tror sig veta något blir det tvärtom. Det är därför fisket alltid är en utmaning.

Det har ej blivit något trollande efter Sommens rödingar i år för mig. Men flera klubbmedlemmar har haft lyckan med sig och fått röding upp mot 5 kg. Som vanligt har en fri apex eller ett bete presenterat bakom flascher eller dodger varit bra.

Värmen kommer att vara några dagar till men för mig blir det att lämna Sommen och prova lyckan på Stora Lulevattnet nästa vecka. Förhoppningsvis har värmen som nu råder satt fart på sjöns storvuxna öringar.

Henry


Solnedgång 21 juli kl 21.40 på Sommen


Fullmåne över Sommen 21 juli kl 22.15.


Två generationer (88 och 60 cm)av Sommengösar fångade i juni.


Sommenabborre fångad på 65 mm pirk och orange garn 10 krok

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar