fredag 25 november 2016

Välnärda abborrar

Hej!
Efter cirka 50 båtpimpelturer det senaste året dök frågan upp. Var är abborrarna mest välnärda.
För att kunna hitta ett lämpligt värde delade jag vikten med längden. Enligt detta ger en abborre på 1000 gr med en längd av 40 cm värdet 25. En abborre med längd 42 cm vikt 1000 gr ger ett värde av 23. En 880 gr med längd av 40 cm gav värdet 22.

Det var bara att räkna och följande tabell dök upp. Att olika sjöar har olika förhållanden visar min sammanställning. Med reservation för variation under året. Mars och april är fisken romstinn och i några av sjöarna är det septemberfisk som vägdes och mättes. Abborrar jag räknat på är i nästan alla fall runt 700-900 gr
De abborrar runt 900 gr jag fångat med högst värde är Svartåabborrar med 28 . Men det var på bottenmete.

Kul för en nörd som mig. Men kanhända fler är intresserade.

26 Drögen
25 Norra Åsunden
23 Svanasjön Sommen
23 Mellersta Åsunden
23 Glimmingen
23 Ören Svalsjö
22 Örlången Svalsjö
22 Södra Åsunden
22 Tranåssjön Sommen
22 Björkern
21 Malexandersjön Sommen
20 Skiren

Drögen har med andra ord de mest välnärda abborrarna i spannet 700-900 gr

I dag fredag var jag på mellersta Åsunden och letade mataborre. Vinden var sydvästlig och Åsunden ligger något skyddad. En tur för någon vecka  sedan på samma vatten gav ett 20 tal matfiskar på 250  till 400 gr förutom ett 100 tal 30-40 gr. Fiskedjupet på 16 m som förra veckan gav fisk var i dag omöjligt. Istället fungerade 11-11,5 m. Troligen på grund av en mulen himmel och några regndroppar. Vid förra tillfället fanns solen på plats och därmed var ljuset troligen  bättre på den djupare nivån.

Förmiddagen gav ett 20 tal matfiskar förutom smått. Jag hittade ett stim med stor fisk id 12.30 tiden. Men hur jag än försökte var det tvärstopp. Efter en kvart klev en bra fisk på men ve och fasa. En brax.! Det var bara att leta vidare.
Vid 14.15 tiden beslöt jag mig för att ge mig för dagen. När jag åkte mot land dök några fina ekon upp på en 11.5 meters plattbotten. I med pirken och en halvtimme senare var nästa hink fylld med abborre på 500 gr - 900 gr. 43 abborrar med en totalvikt på knappt 20 kg blev dagens fångst med matfisk. Båtpimplet visar sig igen för mig vara överlägset isfisket vad avser stor fisk.

Bilder från de senaste veckorna finns här under.

Det är dags att sammanställa fångstrapporterna för sportfiskeklubbarnas  fiske i Sommen för 2016. Skicka in dina fångster till undertecknad.

Mvh Henry



 
Hovby brygga  
 
 
Brax
 
 
Välnärda abborrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar