söndag 7 maj 2017

Sommenöring 9 340 gr

Hej!

Efter lördagens gäddtävlande fick det bli ett yttrollingpass med inriktning på öring idag söndag.
Jag har fiskat riktat efter öring med ytgående vobbler vid 7 tillfällen i olika sjöar i vår. 2 öringar har det blivit. Runt 3,5 fiskedagar per fisk.
Yttrolling är knepigt för allt måste stämma ( vattentemperatur, vind och ljus, fart samt betesval ) speciellt i sjöar där öringen är sällsynt.

Idag fick det bli ett pass på Sommen och jag fick uppleva det som gör att alla tomma fiskedagar glöms och att det fortfarande går att tro på det man gör. Mulet nästan spegelblankt och en vattentemperatur på 8-9 grader skulle visa sig vara perfekt. Efter 1,5 timmars trollande tog en öring på en vobbler och 25 m lina for ut. Därefter blev det tyst. Snopet att tappa en sån fisk.
Jag ringde till Kjell Karlsson som också var ute på sjön och beklagade mig.

1 timme senare ringde Kjell mig. Han hade returnerat en öring på 4,5 kg som tog på ett bete presenterat på 7 m. Jag hade inga riggar med så det blev att fiska vidare i ytan. 30 min senare gav spöt bakom båten i från sig ett rulltjut och en öring på cirka 4 kg håvades. Det fick bli retur på fisken. Allt verkar stämma två påslag på 3 timmar.

Jag fortsatte vidare och tog en sväng mot land. När ekolodet visade 5 m svängde jag ut och i samma ögonblick klev en fisk på det innersta betet presenterat med en paravan. Den första rusningen visade att det ej var någon gädda. Fisken konstanta tagande av lina gjorde att jag valde att plock in de övriga betena. 20 min senare låg en blank öring i båten. Jag valde att avliva fisken då jag ville väga den korrekt på land. Kjell fick ta några bilder på sjön. Med tanke på fisken kondition och den blanka färgen är det troligt att den stod över leken i höstas.

Fisken kommer att anmälas till sportfiskarnas storfiskeregistrering.



Vikt 9 340 gr längd 83 cm

Henry

Blank fisk


83 cm lång


Returfisken cirka 4 kg

2 kommentarer: