onsdag 3 maj 2017

Stora Lulevattnet

Hej!
 
Valborgsmässoafton firade undertecknad i Parinjarka vid Stora Lulevattnet. Min dotters sambo Christer,  mina barnbarn Ines och Klara och jag for upp till Christers föräldrar. Där uppe rådde fortfarande full vinter. 1,5 m skarsnö i skogen och bra skoterföre med andra ord. På sjön var det 40 cm snö och 90 cm is.
 
Lördagen bjöd på en underbar vinterdag. Vindstilla och solsken. -12 grader på morgonen men plusgrader på eftermiddagen. Perfekt för fiske. Jag testade pimpel med två spön utrustade med gits blänke och vandrade mellan två hål med 10 m lucka. Traditionellt Sommenfiske efter Röding alltså.
 
Var skulle man stå på denna 4 mil långa sjö för att om möjligt hitta någon öring? Jag valde att åka ut till en ö 2 km ut i sjön. Där på sydkanten gick djupet närmare land . Jag valde att stå med ett hål på 14 m djup och ett på 11m. I med blänkena och sedan var det bara att fiska på. Efter 1,5 timme började jag undra om projektet var meningsfullt. Hur stor var sannolikheten att en öring skulle simma förbi just här. Efter 2,5 timme kom första fisken. Helt otroligt! Det fungerar. När fiskepasset var slut kunde jag räkna in tre öringar och en bommad.
 
Söndagen var helt olik lördagen. Nordvästlig snöstorm. Christer och jag åkte upp till några tjärnar i skogen för att hitta lä. Fångsten denna dag bestod av små rödingar och en liten abborre.
 
Måndagen var vinden fortfarande hård men inget snöfall. Men istället snödrev över isen. Jag gjorde ett nytt försök efter öring .Men efter fyra timmar utan ett pet var det bara att ge upp då kroppen var helt nedkyld och stel.
 
En väldigt trevlig helg blev det trots ett ganska bister väder två av 3 dagar.
 
Rapport från Dammstugugölen den 1 maj kommer här på bloggen.
 
Glöm ej gäddtävlingen på lördag.
 
Henry
 
 
Framme vid fiskeplatsen


Öringarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar