lördag 10 juni 2017

Vättern

Hej!
Sommens vatten är nu för varmt för ytfiske efter laxartad fisk. Vättern däremot håller en temperatur i ytan på runt 11 grader och därmed finns fisken högt upp i vatten massan. Torsdag morgon  och fredag kväll efter jobbet var jag ute på sjön.

Torsdagen bjöd på blåst och duggregn och fisken gillade läget. Laxen fanns i ytan. I går kväll var det spegelblankt till en början och första hugget kom  straxt efter 21.00 efter 5 timmars trollande.  Kvällens sista fisk fick jag vid 23.00 tiden. 11 fiskar på två turer blev det. Största lax 7,5 kg och största öring 2,9 kg.

Ingemar Johansson och undertecknad var med på tävlingen Hästholmen mot Hjo förra helgen. Flera fiskar låg någon cm under tävlingsmåttet för oss och vi kunde bara väga in en röding på 1,9 kg. Men med tanke på resultatlistan där många nollade fick vi ändå vara nöjda. Fiske mitt på dagen i solsken är ju svårt.

Det får bli gösfiske för min del framöver. Jag har gjort några turer i sjöar som värms upp tidigt och fått gös med topp på 5 kg. Sommen och Åsunden behöver värmas upp ett par grader till innan trolling efter gös är meningsfullt där. Som regel bör ytvattnet vara badvarmt innan fisket är på topp.

Klubbens nästa aktivitet är:
5 Juli Barnmetetävling. Dammstugugölen. 16.00-18.00

Här under kommer bilder på Vätternfiskar.

Henry






Vätternlax 7,5 kg

Vätternöring 2,9 kg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar